anonym81

Alla inlägg under oktober 2009

Av Anonym81 - 14 oktober 2009 08:07

Vildsvinet

VILDSVINET- RENZO ANERÖD

 

 

I Göteborg har Backabranden satt
djupa spår i människors sinnen och
kriminalitet blivit ett alternativ för
många ungdomar. Romanen följer den
unge kurdiske Zanko, som väljer våldets
väg. Den berättar om främlingskap,
hederskultur, religion och våldsam
hämnd, men också om mod, livsglädje,
vänskap och kärlek, och att en värld kan
vinnas och förloras.

 

En mycket lättläst, intressant och tänkvärd bok,

Man sträckläser den.

 

BETYG: EEEEE

 

 

ISKALLT SPÅR - STEPHEN BOOTH

Det var knappast det enklaste sättet att begå självmord på – Marie Tennant verkade bara ha krupit ihop i den kalla snön på Irontonguehill och sedan legat kvar tills kroppen var helt täckt av is.

Men det är inte det enda dödsfall som Edendales poliskår ställs inför denna kylslagna januarimånad; i ett gammalt bombplan görs den skrämmande upptäckten av ett spädbarnslik och vid en vägkant hittas kroppen av en okänd man.

Medan kriminalinspektör Diane Fry behöver all förstärkning hon kan få är kollegan Ben Cooper mer intresserad av att hjälpa den unga kanadensiskan Alison Morrissey. Hon har kommit till Edendale för att få klarhet i vad som egentligen hände då hennes morfar spårlöst försvann en vinterdag 1945. Men är det verkligen värt att ödsla tid på en mer än femtio år gammal händelse, eller är det kanske nödvändigt att gräva i det förflutna för att få svar på dagens gåtor …

Iskallt spår är den tredje, fristående delen i serien med de unga poliserna Ben Cooper och Diane Fry.

Stephen Booths debutroman Svarta hunden belönades med Barry Award för bästa engelska kriminalroman 2000, och uppföljaren Jungfrudansen har blivit nominerad till en Gold Dagger.

"Rysligt spännande! Boken är välskriven. Bra personporträtt, god miljöbeskrivning och välbalanserad handling." Dagbladet

"Britten Stephen Booth är en av de för dagen mest läsvärda kriminalförfattarna ... oupphörligt fascinerande ... skickligt genomfört, men lösningen fördjupar även de mänskliga kvaliteter som finns i Stephen Booths romaner. Han skapar ovisshet, rentav spänning, men han tecknar också starka porträtt av sargade personer."Svenska Dagbladet

"En deckare med många bottnar av klassisk, brittisk modell." Aftonbladet

 

Jag tyckte att boken var mycket segstartad, man läste några sidor då och då och helst ville jag nog lägga boken på sidan och börja på någon ny samtidigt som jag var envis och bestämt mig för att ge boken en chans. Tänkte att den kanske blir spännande sedan. Och det blev den, efter halva boken ungefär då f ick den en annan vändning.

 

betyg: EEE

 

Iskallt spår : kriminalroman

Av Anonym81 - 14 oktober 2009 07:48

Ja, nu är den igång serien Mammas pojkar på tv4.

Jag må tycka att serien är lite töntig, fast det kan ju vara att det känns för stulet från den amerikanska serien.

Jag gillar inte tjejerna så bra heller, men det kan ju vara tvs framställning av dem för att det ska bli tv, liksom.

 

Hur som helst så är min kompis Tim med där.

Jag är fruktansvärt avundsjuk nästan svartsjuk på honom.

Jag vill ju ha honom, ingen ska få ta min Tim. =) .

Nä riktigt så är det inte, klart jag glädjs med honom om han hittar någon där, villket jag tror att det finns stora chanser att han gör.

 

Han har blivit så nertonad i allt han gör nu för mig, förut var han mer flirtig, nu säger han knappt ett ord via mejl, vet inte vad det är, jag längtar tills jag får tid att köpa en laddare till mobilen så jag kan ringa honom. Det är kanske det han också vill, fast å andra sidan så har han väl inte så mycket tid att prata heller.

 

Det är mycket sekretess i huset och han får inte säga något om vad som händer i förväg, och det kan jag förstå men det är ändå så man är såååå nyfiken.

 

Hur som helst hoppas jag på att han finner den stora kärleken där inne trots att jag är " kär" i honom. Men det är bara att inse, han är för bra för att vara sann för mig också, kanske lite ung med , det är bara att glädjas åt att jag har en väldigt framgångsrik, fin och underbar vän. Trots att han bor så långt borta.

Utseendet är inte allt, det är hans insida som räknas och den är helt otrolig.

 

Jag säger bara LYCKA TILL!!

 

Nästa grejj jag vill berätta om är att det går jättebra med hästen, nu verkar han inte käka täcken iaf i boxen.

Har ströat med hö och satt upp en snutthanduk där inne så han har något att pillra med, den rastlösa herrn.

Vi ska se om det går att få tag på lite halm någonstans att ströa bara ovanför spånet så han har något att noppa på, tänker inte bädda med halm, det tror ajg kommer bli alldeles för dyrt och komplicerat.

Han är så snäll att rida, men är ganska klumpig, slår i huvudet i saker o så. Men det hör väl ungdomen till, han är ju bara fyra +.

 

Annars så har jag blandade känslor inom mig och det är jättejobbigt.

Jag är både glad och olycklig på samma gång att Tim ska hitta en tjej, men glad för att han är min vän.

Jag är arg och ledsen för hur en del behandlar mig, har fortf, inte fått några svar på hur det blir på lördag, måste offra några sms pengar nu på morgonen igen och skicka. Eller så lägger jag ner, jag har ju frågat vad dem gör mina vänner på fredag eller lördag, en del på lördag men ingen har svarat, det måste ju vara av rent ointresse.

Jag är glad för att jag har en häst igen, det är lycka det.

men lite nere för att jag känner mig så ensam emellanåt fast det är skönt att vara det med.

Jag är också lite nere för att jag inte har råd att gymma, skulle nog tro att jag skulle må bättre då. Att få träffa en kompis två dagar i veckan iaf. Annars så tänker ju alla på sitt hela tiden, jag orkar inte ge hela tiden, vill att a ndra ska tänka lite på mig också, jag menar , det är jag som är mest bunden av mina vänner. Men de känns så egoistiska ibland.

 

Sedan har jag två trevliga kamrater på msn också. Två killar, det tragiska är, att jag vill ha tjejkompisar men vart söker man efter dem på internet. Jag har gjort några försök att hitta någon som är på min våglängd och gillar att göra andra saker än bara supa och festa.  Men det verkar helt omöjligt. Allt verkar bara handla om sex, inte allt men mycket, vet någon om någon seriös vänskapssida så hör gärna av er. Det känns som jag vill uppdatera min vänskapskrets utanför hästlivet.

 

Vet inte vad jag ska skriva mer, har läst två böcker.

Kommer en handling om dem i nästa inlägg.

 

Ha det gott.

Lämna gärna en kommentar.

 

 

Av Anonym81 - 6 oktober 2009 22:42

Nu e jag hemma från Skåne resan.

Resan gick bra men man är lite trött i kroppen, samt att jag är mindre/ lättare förkyld.


Det blåste riktig storm där nere med riktigt starkt regn, riktigt obehagligt men familerna var såååå trevliga, kändes så bra. Man var så välkommen där.

sov över hos uppfödaren.

När vi åkte hem blåste det också rätt kraftigt, men igår var det i princip finväder den störtsta delen av resan med lites blåst på vissa ställen. Det var ju skönt iaf.


Hästen var snäll hela vägen hem. Trots att vi stannade i Örebro en natt för att vila.


Det är ju bara 93 mil enkel resa... =)


Känns jättebra att han är hemma nu.


Red honom första gången idag ute, i mörker till och med, men han var snäll.


Träningen har ju gått åt skogen totalt.


och inte fråga om kosten.


men jag tänkte att jag skulle försöka att skärpa till mig på den fronten.


gått upp i vikt har jag gjrot också. jag har sådan ångest.


men men.. vi får se om jag har råd och tid att börja träna med min kompis...

har råd med själva träningen men sedan så är det ju bensinen.


vet inte vad jag ska göra.


Har tagit blodprov också.. jag som är livrädd för att bli stucken.

Först stack hon i armvecken kom inget blod

SEdan stack hon i handen kom inget blod.

Sedan bytte hon med en annan syster. Och hon stack i armveckrt igen och då kom det blod och det  gick fort...Hann knappt märka något.

Få se nu om några veckor om man är allergisk mot något.. För något måste det vara...

eftersom jag har mer eller mindre nässelutslag i pannan hela tiden.. så irriterande.



Vet inte vad jag ska skriva är lite trött bara..


ska hoppa in och ta en varmdusch nu...


KLÄ ER VARMT!

Av Anonym81 - 6 oktober 2009 22:39

393 besökare blev det förra månaden trots att jag är dålig på att blogga.


kan man slå det tro??


Vore kul hihi =) Hjälp mig =)

Omröstning

Vad vill ni läsa om på min blogg?
 Mode för överviktiga
 Viktminskning
 Dikter
 Noveller
 Boktips
 Filmtips
 Dagshändelser
 Tankar om allt möjligt som kan dyka upp... samhälls, filosofiska, psykologiska....
 Hästar och ridning
 Min träning

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästboken- Lämna ett meddelande tack!

Presentation


WELCOME TO MY BLOGG

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards