anonym81

Alla inlägg den 8 augusti 2009

Av Anonym81 - 8 augusti 2009 23:55

Mellan sommarens längtan och vinterns köld  Författare: Leif GW Persson
Genre: Deckare
Ämnesord: Spänning 

    


Nominerad till Årets bästa svenska deckare 2002.

En fredagskväll i november tar en amerikansk journalist livet av sig genom att hoppa ut från femtonde våningen i det studenthem i Stockholm där han tillfälligt hyrt ett rum. Som självmord betraktat är det ett närmast idealiskt fall och Stockholmspolisens utredare behöver bara ta en kort titt för att kunna fatta det logiska och självklara beslutet att skriva av ärendet. John Krassner, född och uppvuxen i Albany, New York State, USA, berövade sig själv livet. Bortom allt rimligt polisiärt tvivel, det finns till och med papper på saken eftersom han hade den goda smaken att efterlämna ett självmordsbrev. Ett lite märkligt brev, förvånansvärt välskrivet med tanke på sammanhanget och närmast poetiskt i tonen: Jag har levt mitt liv mellan sommarens längtan och vinterns köld. Men polisintendenten och tillförordnade chefen för rikskriminalen Lars Martin Johansson kan inte släppa fallet – han har för övrigt själv blivit inblandad på ett både oväntat och obegripligt sätt. Det är en både förskräckande och fascinerade roman som leder läsaren in i polisens vardag när den är som värst, en värld full av cynism och rå jargong, men den ger också häpnadsväckande inblickar i de vindlande intrigerna på hög polisiär och politisk nivå.

Den är bra skriven och med mycket humor. Men jag kan tycka att den är lite för grabbig i min smak.

så den får bara 3 EEE av mig

Av Anonym81 - 8 augusti 2009 23:43

FILMRECENSION
Titel: Änglar och demoner
Regissör: Ron Howard
Medverkande: Tom Hanks, Ewan McGregor, Ayelet Zurer och Stellan Skarsgård m fl.Filmen Änglar och Demoner bygger på Dan Browns bästsäljare med samma titel, där vi åter får följa kodknäckaren Robert Langdon i en fartfylld actionthriller.
 
Filmen börjar vid forskningsanläggningen CERN i Schweiz, där ett forskarteam just lyckats ta fram en större mängd antimateria som nu lagrats i särskilda behållare. Lyckan blir dock inte långvarig, då en inkräktare stjäl en av behållarna efter att ha mördat en av forskarna.  
Därtill har fyra kardinaler kidnappats i Vatikanen, just som den gamla påven dött och en ny ska väljas. Nu hotas kardinalerna att avrättas en efter en varpå hela Vatikanen ska utplånas med den stulna antimaterian, allt under loppet av några timmar.
 
Illuminati

Här kallas Rorbert Langdon, professor i religiös symbolik, in för att lösa fallet tillsammans med den kvinnliga CERN-forskaren Vittoria Vetra.
Langdon berättar historien om sällskapet Illuminati som förordade vetenskapen framför den kristna läran och hur den katolska kyrkan hade straffat dessa vetenskapsmän genom att låta brännmärka dem med ett kort på bröstet. Denna konflikt ledde till slut till att Illuminati blev ett hemligt sällskap som svor att en dag hämnas Vatikanen.
 
Med tron om att är just detta sällskap som nu vaknat till liv, inleds jakten på att försöka hitta de kidnappade kardinalerna och den tickande bomben.

Slutet är lite annorlunda än slutet i boken om ännu liknande.

Jag tycker den är en liten besvikelse. Men ändå helt ok.

Har ni inte läst boken så se filmen först.. Fast jag tycker att boken är mycket bättre.


Får EEE  i betyg.

Av Anonym81 - 8 augusti 2009 23:38

En MC-förare hittas mördad och polisen finner spår som leder till traktens MC-klubb. Klubben anlitar våghalsiga MC-kurier för att smuggla narkotika över Öresundsbron. När allt pekar på att offret var en av dessa kurirer förstår Wallander att det finns krafter utanför MC-klubben som har planer på att ta över narkotikamarknaden i regionen. Info är tagen från disc shop.se! Beställ före 16, leverans nästa dag. Det är först när Wallanders kollega, Isabell blir brutalt överfallen i sitt hem som han förstår hur långt dom är villiga att gå för att uppnå sina mål


Tror den här är den sämsta wallanderfilmen någonsin. Man skrattar mer än att man finner den spännande. Känns som dem försvenskat någon amerikans film. Riktigt besviken då jag gillar Wallander filmerna annars.

Sällan också jag känner att jag vill kliva upp och gå i från filmen, men jag satt kvar ändå bara för att se hur det utvecklar sig.

Den får 1 E av mig

Av Anonym81 - 8 augusti 2009 23:33

Om Die Welle:

En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Historien är baserad på en sann händelse i USA 1967-

Den är  tänkvärd och mycket spännande på samma gång.

den får fem EEEEE av mig

Av Anonym81 - 8 augusti 2009 23:19

Jag är lite dålit att uppdatera bloggen nuförtiden vet inte riktigt  varför.

Kanske för att den här månaden är så tung.

Ja ligger minus på kontot.

Min häst fick vandra till trappalanda i Tisdags och det känns så tomt.

Pratar och har gjort bort mig inför killen jag tycker om tror jag....

MIn " pojkvän" i malmö bor så långt borta men vi p ratar varje dag och han är alldeles alldeles underbar. Men vad är väl en bal på slottet.... Alldeles underbar.

Mina föräldrars hund gläfste till åt en främling idag har han aldrig gjort... så vi får se om han ska avlivas eller inte... vilket jag tycker är dumt, men jag tror att han kände sig hotad.

Jag har haft ont i halsen i två dagar och idag är det värre än någonsin.

Avundas ögongodiset och min goda gtanne som har skaffat tjej....

Men är också lycklig för deras skull.

Bråkade med mamma och pappa igår. Utan anledning egentligen , men det är så mycket så jag tömde nog mitt inre på dem. Dumt nog. Blir sällan arg men när jag blir arg och ledsen då har jag hafr så mycket inom mig så allt kommer ut. Det är ingen ide att prata med mig då... tar inte åt mig och jag gråter bara och får ångest och känner mig dum som låtit det gå ut över dem.

Kan man vara småkär i någon man aldrig träffat bara pratat i telefon , mejl och sms? Isåfall är jag det. MIn malmöbo.

Han e så snygg och underbar men det är säkert något lurt med det, för när något är för bra för att vara sant så brukar jag alltid råka i knipa. Men jag tar det lugtn... kanske är det bra att det är långt mellan oss. Han är otroligt känslig så jag får tänka på att uttrycka mig ordentligt så det itne blir missförstånd. och det är dock lte svårt för jag är så van att försvara mig och ha en hård jargong mot killar eftersom det är mitt sätt att försvara mig. Men det är bra på ett annat sätt att jag kan få komma tillbaka till min mjuka sida som jag har haft förut. De jag saknat så många år. Sedan är jag ju så klumpig av mig också,

Söker en ny häst har funnit en intressant men den är nere i skåne, väntar på film ... hoppas den rör sig bra.

ja ja.... det här är är ltie som rör sig i mina tankar just nu...

Är bara trött coh har ont i kropp hals och själ

hoppas ni har det bra iaf och solar. vilket jag inte har kunnat göra...


Passa på att njuta i värmen


kramar från mee

Av Anonym81 - 8 augusti 2009 23:04

Måndag :

2 timmars städning vet jag inte vad det ger i antal steg.

 30 minuter diskning ger ca 1150 steg

1000 steg ca i in och utsläpp av hästar

 5120 steg

Totalt: 7270 steg

Ger ca: 4,94 km

Tisdag:  ca 5000 steg -3,4 km



Onsdag2000-1,36 km


Torsdag2000 1,36 km


Fredag 2000 1,36km


Lördag: 7031 steg 4,78km


totalt ca: 17.2 km

Har gått upp i vikt... väger nu 84.6 - men d et är för att jag har tröstätit och ätit så mycket godsaker och småätit hela tiden, precis som om jag skulle tröstäta, äter fast jag inte är sugen, fast jag är mätt, uppnår en illamåendekänsla och uppsvulldhet. Känner mig klumpig, stor och tjock igen.

Omröstning

Vad vill ni läsa om på min blogg?
 Mode för överviktiga
 Viktminskning
 Dikter
 Noveller
 Boktips
 Filmtips
 Dagshändelser
 Tankar om allt möjligt som kan dyka upp... samhälls, filosofiska, psykologiska....
 Hästar och ridning
 Min träning

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästboken- Lämna ett meddelande tack!

Presentation


WELCOME TO MY BLOGG

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards