anonym81

Alla inlägg den 1 juni 2009

Av Anonym81 - 1 juni 2009 20:43

VÅRDIKT MED EN KÄRLEKSDIKT.

Här är några dikter jag  har  letat upp på internet som berört mig  . Hoppas det kan beröra någon annan också.
kommentera gärna.


Vårens och kärlekshistorierna
Snart är vår vän våren här med grönt gräs och ljumma vindar
Att få gå i skogen och höra suset från björk och lindar
Det är ingen utopi utan det finns så nära dig i hjärta och själ
Allt är helt gratis och man behöver inte ta hänsyn till kostnadsskäl

När solen bryter igenom molnen och man känner sig glad
Man kan till och med glädjas över brännässleblad
För nu börjar livet på nytt igen och allt börjar om
Det är nog så at våren blir människornas läckergom

De spröda gröna blad som kommer fram på träden är en present
Musiken man hör av fåglar, bin och humlor har en dirigent
För denna orkestral kan spela upp de mesta av symfonierna
Många har skrivit på pränt just om våren och kärlekshistorierna

Man gläds över att vara människa för visst är detta en nåd
Den är spunnen fint för oss denna livets sköra silvertråd
Så ta vara på denna årstid detta är något alla behöver
Det dröjer inte så länge förrän fågel strecken flyger söderöver

Bo Grapenskog

Som våren
Sitter med min frukost i munnen,
lyssnar på de små fåglarna utanför.
De sjunger åter ut sin glädje idag,
över solen och värmen tillsammans i kör.

Precis som du får mig att göra älskling,
varje gång som jag tänker på dig.
Livet som kommit åter till mitt hjärta,
lika underbar som våren är du för mig.

I din närhet blir jag som ett litet barn,
det är något alla vi möter säkert ser.
Lika lycklig som årets första lärka,
dansar jag fram på gatan medan jag ler.

Till tonerna av fåglarnas sång utanför,
äter jag min frukost medan jag blundar.
Tänker på dig min älskade vårängel,
och alla dagar tillsammans som stundar.



Poesi av Freeman Poeter.se-hjärtat till en stödmedlem!


KÄRLEKEN ÄR TÅLIG OCH MILD,
KÄRLEKEN AVUNDAS INTE, DEN SKRYTER INTE OCH DEN ÄR INTE UPPBLÅST.

DEN UPPFÖR SIG INTE ILLA,DEN SÖKER INTE SITT, DEN BRUSAR INTE UPP, DEN TILLRÄKNAR INTE DET ONDA.

DEN GLÄDER SIG INTE ÖVER ORÄTTFÄRDIGHETEN, MEN HAR SIN GLÄDJE I SANNINGEN.

DEN FÖREDRAR ALLTING, DEN TROR ALLTING, DEN HOPPAS ALLTING, DEN UTHÄRDAR ALLTING.

KÄRLEKEN UPPHÖR ALDRIG.
  TÄNKVÄRT

RISKERA mer än andra tror är bra
ÄLSKA mer än andra tror är klokt
FÖRVÄNTA dig mer än andra tror är möjligt
DRÖM mer än andra tror är realistiskt
  OCH NU VAR DET NATT

Och nu var det natt över åsar och myrar
och månen stod högt över huset vid bron.
Små stjärnor de blänkte som vänliga fyrar
i blå havet under den konungens tron,
som sänder oss kärlek och drömmar och vårar
och längtan och svek och förlösande gråt
och ger oss den lusten, som gör oss till dårar,
högt hyllad, besjungen och fylld av försåt.

(1918-1920) Dan Andersson


  en jättefin dikt jag hittade på internet

Du möter många människor i ditt liv,

men det är endast riktiga vänner som

lämnar spår i ditt hjärta.

För att kunna hantera dig själv, använd huvudet;

För att kunna hantera andra, använd ditt hjärta.

Kloka människor diskuterar idéer;

Medelmåttiga människor diskuterar händelser;

Dåliga människor diskuterar andra människor.

Den som förlorar pengar, förlorar mycket;

Den som förlorar en vän, förlorar ännu mer;

Men den som förlorar tron, förlorar allt.

Vackra unga människor är en lyckoträff av naturen,

Lär av andras fel.

Du lever inte tillräckligt länge själv för att göra dem alla.

Vi är vänner du och jag,

tar du med en ny vän är vi tre.

Vi blir en liten grupp och får en vänskapskrets.

Det finns egentligen ingen början men heller inte ett slut.

Gårdagen är historia.

Morgondagen blir en överraskning.

Dagen idag är en gåva.

Visa dina vänner hur mycket du bryr dig om dem,

Sänd brevet till dem som du anser vara dina vänner.

När det sedan kommer tillbaka till dig, då vet DU

att du har en vänskapskrets.

(Torgil Jarnling:s HEMSIDA)

Av Anonym81 - 1 juni 2009 20:40



DAGENS VISDOMS ORD:

VÄNSKAP ÄR LIVETS POESI!!!!

VÄNSKAP ÄR SOM ETT BANKKONTO. MAN KAN INTE TA UT GÅNG PÅ GÅNG UTAN ATT SÄTTA IN NÅGOT.

OM DU VILL BLI ÄLSKAD ÄLSKA DIG SJÄLV.

ALL VÄRLDENS STORHETER VÄGER INTE UPP EN VÄN.

DET ÄR LÄTTARE FÖR ANDRA ÄN FÖR SIG SJÄLV ATT VARA VIS.

BILDNING ÄR DET SOM ÄR KVAR SEDAN VI GLÖMT ALLT VI LÄRT.

DET OMÖJLIGA TAR BARA LITE LÄNGRE TID.

DET ÄR MED DEN SANNA KÄRLEKEN SOM MED SPÖKENA: ALLA TALAR OM DEN, MEN FÅ HAR SETT DEN.

HÅLL INTE TILLBAKA DIG SJÄLV. DU ÄR ALLT DU HAR.

OM DU VILL KOMMA NÅGONSTANS. GÅ NÅGONSTANS.

TÄNK PÅ ATT EN FRÄMLING ÄR EN VÄN DU INTE HAR LÄRT KÄNNA.

DET BÄSTA SÄTTET ATT HÅLLA KVAR EN MAN ÄR I SINA ARMAR.

NÄR KVINNOR GÅR VILSE FÖLJER MÄNNEN DEM I SPÅREN.

GÖR DET ROLIGA FÖRST. DET TRÅKIGA BLIR MINDRE TRÅKIGT NÄR INGET ROLIGT VÄNTAR.

LIVET ÄR DET SOM HÄNDER MEDAN DU GÖR UPP ANDRA PLANER.

LÄR SOM DU SKULLE LEVA FÖR EVIGT. LEV SOM OM DU SKULLE DÖ I MORGON.

DET ÄR ENKLARE ATT SLÅSS FÖR SINA PRINCIPER ÄN ATT LEVA UPP TILL DEM.





  NÅGRA ROLIGA CITAT



Bättre mista sadeln än hästen.
Källa: Italien

Driv inte på en häst med slag, utan med havre.
Källa: Ryssland

Politiker är som krokodiler, stora i käften, men saknar öron.
Källa: Bert Karlsson

När jag sa att jag hade två saker som varit till hjälp i min karriär, menade jag min hjärna och min ödmjukhet!
Källa: Madonna till ett skrattande pressuppbåd

Jag visste precis vad jag ville bli tills jag fick tala med yrkesvägledaren.
Källa: Okänd

Om det finns en Gud varför finns det då hungersnöd och TV-underhållning?
Källa: Woody Allen

Vår ordinarie gitarrist Harald Pålsson är inte med ikväll. Han har fått kompledigt.
Källa: Kenneth Fredriksson

Fråga till supporten: Var sitter controlaltdelete-knappen?
Källa: Okänd

Problemet i Sverige är inte att det växer så det knakar, utan att det knakar utan att växa.

Källa: Carl Bildt

jag gillar de flesta platser jag varit på, men jag har aldrig riktigt velat åka till Japan, helt enkelt för att jag inte tycker om att äta fisk, och jag vet att det är väldigt populärt där i Afrika.

Källa: Britney Spears

Av Anonym81 - 1 juni 2009 20:35

 Har kopierat dessa filmer från en annan blogg men kommer aktivt att fylla på när jag sett en film. Tyvärr har jag sett några filmer och glömt bort att fylla i, men kommer att ta upp det igen.



Crank

Tror jag filmen heter som jag senast såg.
Handlar om en kille som fått en dödlig spruta där han måste hålla sitt adrenalin uppe så inte hjärtat slutat slå i takt på att hitta ett motgift.
Den var helt ok.
Betyg: EEE

    Filmer

Under denna kategori kommer jag skriva in vilka filmer jag sett. Eftersom detta är första gången så kommer det i denna blogg bli en sammanfattning av några stycken på en och samma gång.

LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN.

Ja ni som läst mitt boktips vet att jag gärna ville se denna film och nu har jag äntligen hyrt och sett den. Den var riktigt bra, kanske den bästa Svenska film jag nånsin sett. Det fanns som sagt bitar som fanns i boken som inte kom med, men i övrigt så skildrade den det mesta ur boken. Själv tycker jag boken är bättre, men kanske för att jag läst boken först. Men sedan brukar ju jag tycka böckerna är bättre än själva filmerna. Men filmen var otroligt bra!

MADAGASKAR

Har totalt missat denna film fast den utkom 2005. Såg den och den var faktiskt riktig rolig. Nu funderar jag på att se 2an också som nyss kommit ut på hyrfilm.

PROM NIGHT.

En typiskt skräck/thriller som är likadant uppbyggd som de flesta sådana filmer. Handlar om en tjej som såg sina föräldrar bli mördade. 3 år senare så ska hon gå på skolbal på sina vänner och då dyker mördaren upp för att avsluta det hela.


YESMAN

Ja en typisk Jim Carrey film, som handlar om Clint ( tror han hette så i filmen) som har ingått ett avtal där han ska säga Yes till allting. Den var en liten besvikelse, eftersom jag är Jim Carrey- fan. Den var inte så rolig som jag trodde, visst det fanns några blickar som man skrattade till men så mycket mer var det inte.

BETYG: LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN: EEEEE
MADAGASKAR: EEEE
PROM NIGHT: EE
YESMAN:EEE
29 April 2009 12:45 
Av Anonym81 - 1 juni 2009 20:29

Och gett dem egena betyg.

 

Kommentera gärna om ni läst någon av dem så får jag höra vad ni tyckte.

 Tiden är när jag läst ut dem och lagt in den på en annan blogg jag har.

 

CHARITY - Leslie Pearse

Charity växer upp med tre syskon i ett kallt och kärlekslöst hem. Fadern är en grym människa som inte har mycket över för sina barn. Mamman är kuvad av fadern och lider av kronisk depression. Det är Charity som får uppfostra sina barn, och vara en extramamma åt dem.



En natt börjar det att brinna i deras hus. Charity lyckas rädda sig själv och sina syskon, men inte föräldrarna. De brinner inne och helt plötsligt står barnen utan sina föräldrar.

Barnen hamnar hos en underbar adoptivfamilj, men sen kommer det fram att de har en morbror de aldrig hört talas om, än mindre träffat. Han vill nu ha Charity boende hos sig. Men inte av kärlek, utan för att han behöver tjänstefolk som passar upp på honom och tar hand om det stora gods han bor på.



Charity lyckas få jobb på en internatskola för pojkar, med adoptivföräldrarnas hjälp, för att inte behöva bo hos morbrodern, men saknar sina syskon oerhört mycket.

En dag träffat hon Hugh och blir handlöst förälskad. De tillbringar en intensiv sommar tillsammans. Hugh kommer dock från en rik och respektabel familj. När de får veta om hans förhållande med den fattiga Charity kräver de dock att han avbryter det hela.

I samma veva upptäcker Charity att hon är gravid med Hughs barn. Helt plötsligt står hon ensam i världen, med ett litet barn på väg.



Det här är en bra bok men skriven mest för det kvinnliga könet.

BETYG: EEE 18 April 2009 22:46 |  

7 BOKTIPS!

Här kommer jag att skriva ner vilka böcker jag läst.

De 7 första böckerna är dem jag har läst i år. Inte nödvändigtvis i kronologisk ordning. Men den översta kan jag rekomendera varmt om du vill skratta mycket för att på slutet fälla några tårar. Missa den INTE! Denna är släppt på film, kommer inte att missa denna film heller har bara inte hunnit se den.Ser med spänning fram emot att se den.


Missa inte heller Johan Ajvide Lindqvist- LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN. Gillar inte vampyrböcker men denna är inte en klassisk vampyrbok. Den är så otroligt bra, Har sett filmen och den var en av de bästa svenska filmer jag har sett. Missar ni denna bok har ni missat något bra och spännande.
Har betygsatt böckerna genom min egna personliga uppfattning från ett till fem E där fem E är det högsta.
Sen vore det jätteroligt om ni som läst böckerna också skriver vad ni tyckte om dem.
Hoppas jag har gett någon något nytt boktips.
Mycket nöje!

John Grogan- MARLEY OCH JAG

Jenny och John skulle just börja sin gemensamma tillvaro. De var unga och kära, de hade ett litet hus och inte ett bekymmer i världen. De bestämde sig för att öva sina föräldrafärdigheter på en hund.
En gyllengul Labradorvalp som hette Marley kom in i deras hem och växte snabbt till en bredbröstad fyrtiofemkilos ångvält. I dundrande fart tog han sig fram genom livet, han sprang genom dörrar, hälsade alla gäster med en dreglig puss och tuggade i sig alltifrån pennor till ett använt graviditetstest. Varken lydnadskurser eller lugnande medel hjälpte.
LIka vilt han betedde sig, lika obegränsad var hans tillgivenhet och för familjen Grogan blev han en ovärderlig gåva.

BETYG: EEEEE


Roslund, Hellström - FLICKAN UNDER GATAN

Handlar om: Evert Grens som utreder ett fall där en död kvinna hittats under en kulvert under S:t Görans sjukhus samtidigt som fyrtiotre barn, som talar ett främmande språk som står i polihusets entré. Mariana Hermansson en kollega dras in i en brottsutredning som sträcker sig långt utanför Sveriges gränser.

Två fall ska lösas och Evert Grens och hans kollegor tvingas tillsist ner under Stockholms gator för att söka en mördare. En värld där människor lever vardagsliv i tunnlarna, en värld de inte visste existerade.

BETYG: EEEE

Johan Ajvide Lindqvist- LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN

En kropp från en pojke hittas tömd på blod i Vällingby, rykten börjar sprida sig om ritualmord speciellt på löpsedlarna. Ingen anar fortfarande vad det är fråga om men den tolvårige Oskar fascineras av mordet men det är inte det viktigaste som händer i hans liv. Det har flyttat in en ny granne, en tjej i porten bredvid och dem blir vänner och något mer. Men något är fel på henne, nåt som inte stämmer och hon kommer bara ut på natten.
Det är en skräckroman i förortsmiljö och utspelar sig i den verkliga Blackeberg.
Är också en kombination av en berättelse av kärlek, hämnd och vampyrer.

BETYG: EEEEE


John Ajvide Lindqvist- HANTERINGEN AV ODÖDA

I Augusti 2002, efter en långvarig värmebölja svävar ett elektriskt fält över staden.Lampor kan inte släckas och maskiner kan inte stängas av. Utbrottet gör att alla får fruktansvärd huvudvärk och hotat kaos. Plötsligt är det över men något har hänt.
Gustav Mahler en pensionerad journalist får ett samtal från Danderyds sjukhus. De döda på bårhuset har vaknat. Han barnbarn har nyss lagts i jorden på RÅcksta kyrkogård. Har även de begravda slagit upp sina ögon?
Elvy har vårdat sin make till hans död. Begravningen ska äga rum två dagar senare men mitt i natten krafsar det på dörren.
Davids fru omkommer i en bilolycka ber han till Gud att få henne tillbaka. Men återkomsten till livet ser inte ut som han hoppats. De döda återvänder. Men vad vill de? Bara det som alla vill: att komma hem.

BETYG: EEE


Liza Marklund- LIVSTID

Annika Bengtsson misstänks för mordbrand i sitt eget hus.
David Lindholm, Sveriges mest kända polis hittas skjuten i sängen identifierar hon sig snabbt med hans unga hustru Julia.
Julia hotas av livstids fängelse för mord, både på sin man och sin försvunna fyra åriga son Alexander.Julia nekar. Det var inte hon. Det var en annan kvinna som sköt hennes man och kidnappade hennes son.
Medan Annikas tillvaro rasar samman så gräver hon sig allt djupare ner i den mördarde polisens våldsamma förflutna. Tillslut återstår två grundläggande frågor. Om Julia ljuger: varför dödade hon Alexander?
Om hon talar sanning: vem håller honom fången?

BETYG: EEEEE

Roslund Hellström -ODJURET

Två barn hittas döda i ett källaförråd och fyra år senare rymmer deras mördare. Han kommer att döda igen.
Jakten på mördaren leder till nya våldsdåd som likt smitta sprider sig från en småstadsidyll till ett hårt bevakat fängelse.
Frågor ställs på sin spets: vem måste dö först och vems liv är värt mest?

Detta är Roslund, Hellströms debutbok. En kriminalroman som verkligen berör. Den skildrar maktlöshet hos polis och åklagare. En pappas kärlek till sitt barn, ett fängelseliv och människors ibland skrämmande sätt att värdera liv.

BETYG: EEEE

Richard Montanari: EN SISTA BÖN

I ett övergivet hus i Philadelphias utkanter hittas en ung flicka mördad. Flickan är placerad som om hon bad en bön med sammanförda händer, som också håller ett radband av pärlor. Nyblivna poliskollegorna Kevin Byrne och Jessica Balzano kopplas in på fallet och detdröjer inte länge förrän en ny flicka hittas mördad och kompanjonerna inser att de jagar en seriemördare. Det blir en kamp mot klockan för att hindra att fler mord begås, pärla för pärla, bön för bön.

BETYG: EEEE

Av Anonym81 - 1 juni 2009 20:16

Skrev ett långt brev till den där konstiga killen igår...

Trodde han inte skulle svara faktiskt.. men han kontaktade mig på msn och skrev så här : 


nädå hatar dig inte varit extremt sliten bara nu senaste tiden inte orkat göra nått umgås med någon typ,mkt med träningen nu när man håller på att fixa formen.
sen ställde jag några nya frågor och han försvann lika fort igen.

Tycker ni det är en anledning till att inte kunna svara på en fråga? Att jagfått tjata typ i 3 veckor.

konstig kille.

 Ja jag fick behålla grejjen iaf.. 


Igår var jag till mamma och pappa en sväng, var också till stallet en snabbis. Känns jobbigt att va där. 

Ska rida i morgon en sväng, tänkte rida idag men hade fel kläder på mig, vid intaget var slö och orkade inte hem och byta om. Dessutom var han svullen och oren i morse... så jag var osäker på om jag kunde rida. Men finare i benet nu i e.m


Sedan bjöd "ögongodiset" och hans polare mig och se film ( igår) (  vi är grannar typ, bor på samma område) det var trevligt men inte så jättebra film, konstig film. KOm dock inet ihåg var den heter, ligger hur som helst på topplistorna, handlar om en "odödlig hjälte" tror den är baserad på någon 70 tals serie .

Kändes lite jobbigt att sitta bredvid honom, men jag stängde av känslorna.



Av Anonym81 - 1 juni 2009 20:06

Vore tacksam om någon kan hjälpa mig att räkna ut d.

TAck tack

Av Anonym81 - 1 juni 2009 20:01

Jag undrar om någon vet hur man ska göra för att stärka upp sitt onda knä?

Jag går inte på gym, men ska nu börja promenera.

Vill helst kunna jogga igen, men jag kan inte jogga hela tiden för då värker det. Men hur ska jag göra för att stärka upp det så jag kan jogga igen. 

Finns det någon snäll människa som kan ge mig lite tips vore jag glad och tacksam

Tack!

Av Anonym81 - 1 juni 2009 19:57

Dagens motion: cykling långsamt totalt 20 minuter Lsträcka: 2.25 km*2 = 113 kcal

Promenad nu ikväll :   3.98 km = 167kcal


total Kcal förbrukning i själva träningen = 280


var ute nästan 60 minuter.... det känns som jag tagit fler steg eftersom jag joggade och gjorde lite intervaller också..Jag gick sverigeleden.. den tar ca 60 minuter.


Mitt knä gör ont.. Men det gick hyffsat... Nu är det bara gå varje dag så kanske man kommer iform och får bort pluffs magen.. problemet är bara att jag vet inte hur knät håller.Men jag gör ett försök.

Jag går efter stegmätaren ändå fast jag inte riktigt litar på den.

Men det är ett litet mått att gå efter iaf och se om man stärker sig eller inte.

Omröstning

Vad vill ni läsa om på min blogg?
 Mode för överviktiga
 Viktminskning
 Dikter
 Noveller
 Boktips
 Filmtips
 Dagshändelser
 Tankar om allt möjligt som kan dyka upp... samhälls, filosofiska, psykologiska....
 Hästar och ridning
 Min träning

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästboken- Lämna ett meddelande tack!

Presentation


WELCOME TO MY BLOGG

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2009 >>>

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards