anonym81

Alla inlägg den 3 juni 2009

Av Anonym81 - 3 juni 2009 20:58

30 minuter

2.82km

287 kcal


Träningsvärk i vaderna - gör ont vid stillasittande, men inte när jag rör mig.

Av Anonym81 - 3 juni 2009 14:51

att när jag lite försenat rusade in till affektiva och ställde mig i kö, och det blev min tur så skulle jag lösa några betalningsfrågor, det var lite knepigt ohc det tog lite tid. Så hör jag en pipig röst bakom mig - Jag är också i kö fast jag sitter ner. Då har jag råkat gått före henne ikö, men jag såg henne inte.

Samtidigt tänkte jag , varför reste  hon sig inte upp när hon såg att killen i luckan höll på att bli klar. 


En annan sak var att jag var in på affären på orten. 

Det som hände fick mig att tänka på en historia jag läst i någon Allers eller nåt =) .

Det stod en sportig smal mamma i frysboxen med sin 4-5 åriga son. Han skulle få välja glass. Mamman sa till honom, nej- den får du inte ta, den är för klibbig, - inte den, den orkar du inte - den smaken gillar du inte. 

 Jag beudrade sonens tålamod, jag skulle blivit tokig. Tillslut lyckades han välja rätt glass iaf som dög.

Nu ska jag städa och göra lite fint, snart kommer en vän och hämtar upp några polkagrisar han lovat köpa av mig.


Vi hörs snart igen.

Av Anonym81 - 3 juni 2009 10:41

 

Blir mitt sista inlägg nu på ett tag..

För att kunna träna bra och anpassa det till sig själv bör man, eller jag tänka över vissa mål.


 STEG 1

1. Välja mål ( motion, kost, sömn, stresshantering)

2. Nuläge

3.Önskat läge


STEG 2


MÅLFORMELN

KONKRET, något som jag verkligen VILL, det ska vara MÖJLIGT  att uppnå, jag bestämmer en TIDPUNKT när målet ska vara uppnått


STEG 3

DElmål ( små steg jag kan ta för att komma närmare mitt mål )


IDAG börjar jag med att

I morgon kan jag fortsätta med

Under veckan kan jag

Inom en månad kan jag


STEG 4


Det här kan jag förbättra eller förändra i mitt målarbete




Av Anonym81 - 3 juni 2009 10:31

VEM är jag?

VEM vill jag vara?

VEM har ansvaret för mitt liv? 

VAD kan jag?

VAD vill jag?

VAD vill jag lära mig?

VAD behöver jag?

VARFÖR väljer jag som jag gör?

VARFÖR arbete?

HUR vill jag att mitt liv ska se ut?

HUR kan jag utvecklas?

HUR når jag mitt mål? 


När vill/ kan/ vågar jag börja?


VILJA- Jag vill           KÄNSLA- Jag törs   TANKe- Jag kan                    

Av Anonym81 - 3 juni 2009 10:24

 


Kan det vara något man funderar på men inte kan lösa själv?

Eller är det något man inte förstår och behöver hjälp med att reda ut/ lösa?

Kan det vara något av ett hinder. 

Eller kan det leda till en transformation ( förvandling, växt)


Mitt sätt att se på ett problem är:

Något som är till för att lösas

Skapar ångest

Viljan är ibland för mycket men ett problem kan också vara en utmaning.

Något som måste lösas.


Vad är det för problem jag bör ta tag i just nu?

Svar: Att inte fly när det är jobbigt.

Vilket problem har du just nu som du bör ta tag i?  Kommentera!



Av Anonym81 - 3 juni 2009 10:18

NEGATIV STRESS


För mycket att göra, för lite att göra, smärta och sorg, icke kontroll , spänning.


Väg upp och gör stressen positivt bättre genom att: 

Ha krav från mig själv och andra som jag känner att jag klarar av. Våga prova nya utmaningar och våga misslyckas och prova igen. Våga lyckas!


Negativ stress innefattar även rädsla, avundsjuka, svårigheter att säga ifrån, blyghet och mindervärdeskomplex.


Väg upp och gör stressen positivt bättre genom att: 

Se till att lusten att vinna är större än att förlora.

Ha lagomt att göra. Ställ upp för andra. Ta mig tid för träning och andra fritidssysselsättningar.



Av Anonym81 - 3 juni 2009 09:58

Innefattar:


Antiviljan

 Minus för att:

  • Följer andras vilja
  • obeslutsam
  • osäker 
  • svårt att säga ifrån
  • vågar ej uttrycka sina egna åsikter
  • svårigheter att välja
Det som ger vinst: Slipper ta ansvar
 Starka viljan:
  • Energisk
  • Beslutsam och fokuserad
  • bestämd och målinriktad
  • intensiv och tydlig
  • koncentrerad
  • modig
  • uthållig
  • självbekräftande
  • överlevare
Minusvarning:
  • maktmissbruk
  • sträng mot sig själv och andra
  • dominant
  • brist på lyhördhet
  • bristande ödmukhet
Goda viljan:Plus för: 
  • empatisk
  • respektfull
  • hänsynsfull
  • glädjefull
  • generös
  • vänlig, ärlig inkluderande
 Minus för: 
  • överpositiv attityd
  • låter sig utnyttjas
  • överdrivet ansvarsfull
  • självuppoffrande
  • svårt att säga nej
  • martyr och offer
 Skickliga viljan: plus för:
  • Intelligent
  • balans mellan god och stark vilja
  • lyhörd
  • diplomatisk
  • förmåga att se flera sidor av saken
  • flexibel, kan vid behov ändra sig
  • lätthet
Minus för:
  • Manipulativ
Fundera över vad som innefattar dig! vilka egenskaper i vilka viljor har du? Där det står plus i det som står ovanför innefattar det som är bra med respektive vilja. Minustecknet står för att om det blir för mycket av dessa egenskaper så blir leder till det.Skriv gärna ner på ett papper:Vad innefattar din starka viljavad innefattar din skickliga viljaVad innefattar din goda vilja Tillhör du antiviljan? Vilken vilja är bäst att tillhöra? Kommentera gärna ditt svar.
Av Anonym81 - 3 juni 2009 09:39

Alla människor har olika sidor i sin personlighet.Dessa sidor kallas för del-personligheter. En sida av min personlighet, t ex osäker, modig, rädd, okänslig, otrygg, aktiv, kritisk osv. Tillsammans med olika människor kan vi välja att visa olika sidor av oss själva.Med vissa personer kanske du väljer att oftas visa din glada humoristiska sida.Med andra som du kanske inte känner, din blyga sida.Personer som du känner väldigt väl och är trygg med som exempelvis familjen, vågar du visa även dina dåliga sidor som t ex ilsket humör eller dåligt tålamod.På jobbet eller i skolan kanske du väljer att visa din duktiga eller slöa sida.Vid motion och sportaktiviteter kanske du väljer att plocka fram din tävlingsinriktade sida. När du är rädd och osäker kanske du väljer att ta fram din tuffa, aggressiva sida. Ett tips är att du funderar över vilka sidor du har i din personlighet, skriv gärna ner och reflektera, spara gärna och ta fram då och då och titta tillbaka på det du skrev. 

  • Försök att komma på flera sidor hos dig själv som du visar i olika sammanhang.
  • Finns det någon sida hos dig själv som du visar väldigt ofta? T ex den glada, den arga, den duktiga, den snälla , den uppkäftiga?
  • Finns det någon sida hos dig själv som du visar väldigt sällan?
  • Finns det någon sida hos dig som du skulle vilja förändra? Vill du den ska bli större eller mindre?
  • Vilken sida tycker du bäst om hos dig själv?
  • Vilken sida tycker du sämst om dig själv?
  • Finns det någon person som du beundrar och som du skulle vilja likna? Vad är du det beundrar hos den personen?
 Affirmationer är ett bra sätt att förstärka en negativ målbild. T ex- du tänker att du är otrygg, tänk istället : " jag vill känna mig trygg"Du kanske känner dig feg, tänk : " Jag kan vara modig"Du kanske känner dig nere och deppig, tänk: " Jag är väldigt glad".Du kanske känner dig oaktiv och tycker du inte kommer igång. Tänk: "Jag kan vara  mer aktiv".Osv osv....  En del personlighet innefattar: Beteende, önskan, behov och kvalité.Fundera på vilka personligheter du har, reflektera och spara.  Några exempel: Beteende: TävlingsinriktadÖnskan: Att vara duktigBehov: ATt bli seddKvalité: Vara omtyckt och accepterad Beteende: Öppen med problemÖnskan: Bli omtyckt, få empati, stackars migBehov: Vara medveten om sig självKvalité: Ärlighet Beteende: KänsligÖnskan: Ta åt sig av det positivaBehov: Att acceptera sig självKvalité: Trygghet Beteende: RakryggadÖnskan: Bli respekteradBehov: SjälvrespektKvalité: Kärlek till sig själv.
 

Omröstning

Vad vill ni läsa om på min blogg?
 Mode för överviktiga
 Viktminskning
 Dikter
 Noveller
 Boktips
 Filmtips
 Dagshändelser
 Tankar om allt möjligt som kan dyka upp... samhälls, filosofiska, psykologiska....
 Hästar och ridning
 Min träning

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästboken- Lämna ett meddelande tack!

Presentation


WELCOME TO MY BLOGG

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2009 >>>

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards